Yoga

Yoga is een duizenden jaren oude Indiase methodiek waarmee je een proces van zelfontdekking in gang zet. Wie je ten diepste bent, zit meestal verscholen achter fysieke en psychische beperkingen, aangeleerde denkbeelden en omgevingsinvloeden. Door regelmatig yoga te beoefenen, kun je ontdekken waartegen jij afweer hebt opgebouwd en krijg je inzicht hoe je deze met geduld, liefde en discipline weer kunt afbouwen om zo je vitaliteit te vergroten.

Tijdens de yogalessen bij Pranasara Yoga worden asana’s (lichamelijke houdingen) met bewuste aandacht voor de adem uitgevoerd of pranayama's (specifieke ademoefeningen) gedaan, waardoor het denken tot rust komt. Zo ontstaat er een meditatieve staat waarin persoonlijke inzichten naar boven komen. Er wordt dus een manier geboden om de balans te herstellen en het leven te leiden dat past bij wie je ten diepste bent.  

Haas

Gunstige effecten van yoga op het lichaam:
Je verbetert de houding van het lichaam door het doen van asana's. Deze houdingen bevorderen de flexibiliteit, versterken het lichaam en laten het evenwichtsgevoel toenemen. De asana's zorgen tevens voor massage van de inwendige organen, die daardoor beter gaan functioneren. Ook worden het cardiovasculaire, ademhalings-, zenuw-, spijsverterings- en hormoonstelsel gereguleerd. Hierdoor heeft yoga een positieve invloed op de immuniteit en het verlichten van chronische klachten.

Gunstige effecten van yoga op de geest:
Door het doen van ademtechnieken wordt het denken rustiger, waardoor stress kan verminderen en nieuwe energie opgedaan kan worden. Bovendien wordt door het lichaam extra endorfine (een hormoon dat pijn tempert en optimisme doet toenemen) aangemaakt, waardoor angst en depressieve gevoelens afnemen. Door toegenomen zelfkennis is het makkelijker emoties te reguleren en leer je steeds beter het leven te leiden dat past bij wie je ten diepste bent.

Elke vorm van yoga activeert het proces van zelfontdekking, maar de manier waarop verschilt. Afhankelijk van je eigen voorkeur, kies je voor een meer dynamische of een meer meditatieve vorm. Kijk hier voor de mogelijkheden binnen Pranasara Yoga.

 

Bekijk hier alvast een aantal asana's:

Ustrasana (Kameel)
Adho Mukha Svanasana (Neerkijkende hond)

 

Bekijk hier alvast een aantal pranayama's:

Viloma Pranayama
Kapalabhati Pranayama
Sitali en Sitakari Pranayama

 

Luister hier alvast naar een eindontspanning: