Van Dixhoorn methode

Om onder druk te kunnen blijven functioneren verhoogt de spierspanning, versnelt de hartslag en wordt de adem sneller en oppervlakkiger. Dit is een normale en gezonde reactie van het lichaam op stress. Alleen wordt na een stressvolle periode het hoger spanningsniveau vaak onbewust vastgehouden. Als hier te lang me doorgegaan wordt, lukt het niet meer om nog tot ontspanning te komen. De verhoogde basisspanning gaat dan vast zitten in het lichaam en wordt een voedingsbodem voor allerlei lichamelijke klachten geworden (denk aan: spanningshoofdpijn, rugpijn, buikpijn, hartkloppingen, hyperventilatie, enz.). Rust en ontspanning zijn immers nodig om te herstellen en nieuwe energie op te doen. 

Om het lichaam weer naar een normaal spanningsniveau terug te kunnen brengen, heeft arts en wetenschapper, Dr. J.J. van Dixhoorn, een methode ontwikkeld met elementen uit diverse oosterse en westerse stromingen. Zijn adem- en ontspanningsoefeningen bestaan uit verschillende eenvoudige oefeningen die het lichaam naar een toestand van diepe rust brengen en de vrije adembeweging bevorderen. Er is namelijk niet een manier van ontspannen die voor iedereen werkt. Door concreet waarneembare veranderingen te observeren, leer je met deze methode weer te luisteren naar je lichaam. Hiermee voorkom je dat het lichaam hard gaat schreeuwen. 

In alle yogavormen die door Pranasara Yoga verzorgd worden, zijn adem- en ontspanningstechnieken volgens de Van Dixhoorn methode in meer of mindere mate verwerkt.