Critical Alignment Yoga (CAY)

Binnen Critical Alignment Yoga wordt aandacht besteed aan het verschil tussen houdingsspieren (die het lichaam stabiliseren tegen de zwaartekracht in) en bewegingsspieren (die het lichaam in beweging zetten). Houdingsspieren kunnen lang achter elkaar werken, maar kunnen zich moeilijk ontspannen. Bewegingsspieren daarentegen worden snel moe en hebben veel training nodig om hun taken te volbrengen. Door een verkeerde lichaamshouding of door te weinig getrainde bewegingspieren, nemen houdingsspieren vaak de taken van bewegingspieren over. Hierdoor raken houdingsspieren op den duur overbelast en gaat spanning vastzitten in het lichaam. Dan verkorten de spieren en wordt de wervelkolom krom getrokken. Hierdoor kan de adem niet meer vrij in het lichaam bewegen en ontstaan er (vaak chronische) klachten als hoofdpijn, nek-, schouder-, rug-, heup- of knieklachten. In dit stadium zijn yogahoudingen alleen niet toereikend meer om deze langdurig vastgehouden spierspanning op te lossen. Om te voorkomen dat om de stijfheid van de spieren heen wordt bewogen, worden er binnen Critical Alignment Yoga hulpmiddelen ingezet om de disbalans in het lichaam aan te pakken. 

CAY hulpmiddelen
CAY hulpmiddelen

Aan het begin van de les worden oefeningen gedaan met behulp van specifiek ontwikkelde hulpmiddelen als een strip, rol, boog of hoofdstandbank. Op de hulpmiddelen leer je voelen waar spanning zich op in het lichaam ophoopt. De zwaartekracht zorgt er samen met de adembeweging voor dat de spierspanning eerst losgelaten wordt. Bovendien wordt het lichaam voorbereid op de serie oefeningen die daarna volgen. Tijdens de staande, zittende en liggende houdingen ervaar je vervolgens welke spieren versterkt dienen te worden om overbelaste spieren te ontlasten. Je merkt dat op den duur bewegingspatronen aangepast worden en klachten verminderen. De yogahoudingen worden in een flow aangeboden en ondersteund met de adem. Soms worden oefeningen uit de Van Dixhoorn adem- en ontspanningstherapie toegepast. De les wordt afgesloten met een eindontspanning. Aangezien het accent van de les elke keer op een ander deel van het lichaam wordt gelegd, is elke les anders. Wat de lessen met elkaar gemeen hebben, is dat ontspanning, beweging en kracht aan bod komen en elkaar ondersteunen. 

Draag makkelijk zittende sportkleding tijdens deze les. Het heeft de voorkeur de houdingen op blote voeten uit te voeren.

In het lesrooster staan de tijden waarop Critical Alignment Yoga wordt gegeven. Om de les een keer zelf te ervaren, is het mogelijk een gratis proefles te volgen. Het is ook mogelijk (om naast de wekelijkse lessen) losse workshops te volgen: kijk hier voor de eerstvolgende mogelijkheid. 

Critical Alignment Yoga is ontwikkeld door Gert van Leeuwen. Een interview met hem over deze yogavorm geeft nog meer inzicht in deze lesmethode: deze kun je hier lezen.
 

Bekijk alvast een aantal Critical Alignment Yogaoefeningen:

Critical Alignment oefening op strip
Critical Alignment oefening op dikke rol