Critical Alignment Yogaoefening: Strip

Doe deze yogaoefening op de strip om te zorgen voor ontspanning van de rugspieren in de bovenrug en stabilisatie van de schouders.

Uitvoering:
Vouw de strip dubbel. De dubbele strip moet contact maken met de bovenrug vanaf de achterkant van het borstbeen (bh-band). De dubbele lus steekt dan een stukje boven het hoofd uit. Houd de strip vast met de handen langs het hoofd naar achter en de ellebogen naar voren.  Buig de knieën en plaats de voeten dicht bij het bekken. Zodra de strip de grond raakt, til je het bekken op en leg je jezelf neer op de dubbel gevouwen strip. Laat het bekken zakken en plaats de handen op de onderste ribben (de ribboog). Zorg ervoor dat de nek lang is en de kin licht ingetrokken is.

CAY strip

Liggend op de strip, laat je de druk ervan toe. Gebruik de adem om het lichaam te ontspannen. Er kan een pijnlijk, brandend, warm of beurs gevoel ontstaan. Laat het toe: het is een teken dat de oefening werkzaam is voor de rug. Neem minstens 5 minuten de tijd om door de weerstand heen te ademen. Til daarna de armen loodrecht (met gestrekte ellebogen) omhoog, steek de duimen uit en laat deze naar elkaar toe gaan. Laat vervolgens de schouderbladen langs de strip naar beneden zakken, zonder dat de armen gaan buigen. Beweeg dan de armen over het hoofd naar achter richting de grond, maar houd de ribboog laag in de buik. Voel de rem, blijf bij die rem en adem daar door. Laat de adem ruimte creëren. Gebruik de inademing om weer terug te gaan. Doe dit nog een keer en beweeg de armen nu een klein stukje op en neer rond de rem. Kom weer terug. Herhaal de oefening nog een aantal keer en gebruik daarbij je eigen ademritme: beweeg uitademend de armen naar achter, richting grond en breng ze inademend terug omhoog. Rond de oefening af en laat de armen weer zakken. Rol dan op de rechterzij en haal de strip onder je vandaan.

Geïnteresseerd in meer? Kom dan kennis maken met deze yogavorm tijdens een gratis proefles. Je kunt je hiervoor aanmelden via het contactformulier.