08-10-2022: Tension Release met MyoYin en Van Dixhoorn

MyoYin:

MyoYin Yoga is een combinatie van Yin Yoga en MyoFascial Release.

MyoFascial Release gebruikt massage of druk om spanning uit trigger points te halen. Trigger points zijn contracties of pijnlijke verhardingen die de flexibiliteit en kracht van de spieren beperken. Trigger points zitten in spieren, maar kunnen in elke laag van zo'n spier voorkomen. Als er druk gegeven wordt op zo'n trigger point of als deze gemasseerd wordt, kan dit in eerste instantie pijnlijk aanvoelen. Toch zullen pijn en spanning uiteindelijk afnemen, omdat er endorfines (hormonen) worden vrijgegeven in de bloedbaan. Deze hormonen werken namelijk als een lichaamseigen pijnstiller. Doordat de normaal door pijn beperkte bewegingen weer gedaan kunnen worden, ontstaat er uiteindelijk meer bewegingsruimte. 

Tijdens MyoYin Yoga worden specifiek hiervoor bedoelde ballen ingezet om trigger points op de verschillende lagen in de spieren te bereiken. Dit gebeurt of:
direct door druk te geven op zo'n trigger point tijdens yogahoudingen, zodat de spanning hieruit weg kan vloeien
of:
indirect door massage van een bepaald doelgebied om ruimte te maken, zodat de yogahouding makkelijker aangenomen kan worden. Het is dus een vorm van yoga die nog dieper inwerkt op het fascie en daardoor een extra ontspannend effect op het fysieke, mentale en emotionele lichaam heeft.

Aangezien MyoYin veel spanning uit het lichaam haalt, is het belangrijk het lichaam ook extra tijd te geven voor intergratie van hetgeen tijdens de les gebeurd is. Vandaar dat deze les gecombineerd wordt met de Van Dixhoorn methode. 

 

TriggerBalls

 

Van Dixhoorn Methode:

Om onder druk te kunnen blijven functioneren verhoogt de spierspanning, versnelt de hartslag en wordt de adem sneller en oppervlakkiger. Dit is een normale en gezonde reactie van het lichaam op stress. Alleen wordt na een stressvolle periode het hoger spanningsniveau vaak onbewust vastgehouden. Als hier te lang me doorgegaan wordt, lukt het niet meer om nog tot ontspanning te komen. De verhoogde basisspanning gaat dan vast zitten in het lichaam en wordt een voedingsbodem voor allerlei lichamelijke klachten geworden (denk aan: spanningshoofdpijn, rugpijn, buikpijn, hartkloppingen, hyperventilatie, enz.). Rust en ontspanning zijn immers nodig om te herstellen en nieuwe energie op te doen. 

Om het lichaam weer naar een normaal spanningsniveau terug te kunnen brengen, heeft arts en wetenschapper, Dr. J.J. van Dixhoorn, een methode ontwikkeld met elementen uit diverse oosterse en westerse stromingen. Zijn adem- en ontspanningsoefeningen bestaan uit verschillende eenvoudige oefeningen die het lichaam naar een toestand van diepe rust brengen en de vrije adembeweging bevorderen. Er is namelijk niet een manier van ontspannen die voor iedereen werkt. Door concreet waarneembare veranderingen te observeren, leer je met deze methode weer te luisteren naar je lichaam. Hiermee voorkom je dat het lichaam hard gaat schreeuwen. 

Het programma is als volgt:
12.45-13.00 uur: Deur open (ontvangst met thee)
13.00-14.30 uur: MyoYin les (deel 1)
14.30-15.00 uur: Pauze (thee met wat lekkers)
15.00-16.30 uur: Van Dixhoorn Methode (deel 2)
16.30-16.45 uur: Afsluiting

Deze middag is alleen in zijn geheel te volgen. Er geldt een minimum aantal deelnemers van 4 en een maximum van 11. Op dit moment zijn er: 2 aanmelding(en). Wil jij je ook aanmelden? Stuur dan een mail naar hanske@pranasara.nl. 

Kosten:

€ 47,50 (€ 2,50 korting als je voor 1 september 2022 betaalt)

Locatie(s):

Elst, vlasstee 4 (yogacentrum Maisha)

Datum en starttijd: